Academia

Leiderschap voor vernieuwing

Leiderschap voor vernieuwing
individuele wijsheid verbinden aan collectieve actie

workshop met Joseph Jaworski en Kazimierz Gozdz van 26-28 mei 2010

Het diepgaand vernieuwen van organisaties en onze samenleving is de uitdaging van deze tijd. De problemen van vandaag zijn echter niet oplosbaar met het denken van gisteren. We moeten met een andere bril naar leiderschap, strategievorming en innovatie kijken. Inzichten die we zoeken liggen besloten in recente wetenschappelijke ontdekkingen en eeuwenoude spirituele tradities. Joseph Jaworski en Kazimierz Gozdz hebben deze kennis vertaald naar leiderschaps- en organisatieontwikkeling. Zij kwamen naar ZIN om hun revolutionaire methodiek The U-Process for Discovery te presenteren.

De workshop was bedoeld voor leiders en professionals die beseffen dat de noodzakelijke vernieuwing bij henzelf begint. De weg naar voren is de weg naar binnen. Alleen zij die zich volledig verbinden met hun innerlijke krachtbronnen kunnen het potentieel van anderen tot wasdom brengen. Tijdens de workshop lieten Joseph Jaworski en Kazimierz Gozdz de deelnemers ervaren dat community building de weg naar de toekomst is. Pas als individuele ontwikkeling wordt verbonden met collectieve actie, ontstaat een lerende organisatie die het proces van innovatie en transformatie succesvol kan doorlopen.

Deelnemers aan deze workshop waren de eersten in de wereld die kennis nemen van het unieke onderzoeksmateriaal dat Joseph Jaworski en Kazimierz Gozdz de afgelopen twee jaar hebben verzameld. Begin 2011 verschijnt hierover het langverwachte nieuwe boek van Joseph.

programma en werkvormen
De kern van de workshop was de methode The U-Process for Discovery. Dat is een verder uitgewerkte en verdiepte versie van de U-Theory, zoals dat staat beschreven in ‘Presence’, het boek dat Joseph schreef in samenwerking met Peter Senge, Otto Scharmer en Betty Sue Flowers.

Joseph Jaworski deelde tijdens de workshop zijn meest actuele inzichten en ervaringen in vijf inleidingen. Daarop volgden reflectieve dialogen en actieve sessies, waarin het ervaringsleren voorop stond. Kazimierz Gozdz nam hierin op een uitnodigende manier het voortouw door met de deelnemers een leergemeenschap te vormen. De deelnemers hebben ook de natuur als inspiratiebron ervaren. Artistieke intermezzo’s vormden prettige oases in het programma.

Tags: , , ,